Rallye Sudety, 108 km, mnoho možností úniku

Pouze MTB

Tento okruh vychází z jednoho z nejtěžších MTB maratónů u nás. Závod se koná každoročně v září od roku 1995.

Po dohodě s CHKO Broumovsko má okruh stálé značení v podobě bledě modrých lichoběžníků (určujících směr) ve žlutém poli.

Trasa stručně: Teplice nad Metují, Jiráskovy Skály (Bischofstein), Pod Zvětralým vrchem, Kalousy, Adršpach, Zdoňov, Buková hora, Teplice nad Metují (30 km). Vernéřovická studánka, Vernéřovice, Březová, přejezd silnice pod Honskými Pasy, Amerika (Božanov), Pánova věž, U Václava, Na Malé straně, Suchý Důl, Slavný, Pod Zeleným hájkem, Vodní zámky, téměř Martínkovice, cesta pod Korunou, Čertovo sedlo, Řeřišný, Machov, Bor (pod vyhlídkou), U vrtule, Sedmákovice, Vysoká Srbská, Nízká Srbská, Machov, Bělý, Suchý Důl, Hvězda, Pěkov, Ostaš (hájovna), Dědov, Javor, Jiráskovy Skály, Teplice nad Metují.

Trasa podrobně: Start je před městským kinem v Teplicích nad Metují, odkud se vydáte pěší zónou k jihu a po necelém kilometru odbočíte doprava a asfaltovými serpentinami vystoupáte na Jiráskovy Skály. Před Zámečkem odbočíte vpravo do prudce stoupající kamenité cesty. Po té vystoupáte na rozcestí Pod Čapím vrchem a po kraji lesa jej objedete. Po levé ruce vidíte stolovou horu Ostaš, vpravo pod ním Polici n. M. , na obzoru Broumovské stěny přecházející přes dominantní dvojvrchol Hejšoviny a táhlý hřbet Boru až Orlickým horám. Pokračujete klesajícím úvozem a po vyhoupnutí se na mez zabočíte mírně vlevo lehce klesající polní cestou přes pláň. Za dobré viditelnosti zde máte Krkonoše jako na dlani, po pravé ruce pak vidíte Chrámové stěny Teplického skalního města. Pokud jste se během kochání nevysekali, dojeli jste na roh lesa k rozcestí Pod Zvětralým vrchem, odkud pokračujete po šotolině, která asi po 500 m přejde v asfalt mírně dolů na odbočku do Janovic, kterou projedete rovně a stále po asfaltu dojedete tak po 2 až 3 km do Kalous, kde asfalt končí. Po štěrkové cestě asi po 500 m vyjedete z lesa nedaleko pramenu Metuje a podél lesa vystoupáte na Starozámecký vrch. Zde zatočíte nejprve vlevo a po 50 m prudce vpravo na lesní pěšinu plnou kořenů. Pro hravé bajkery je to pěknej trial, mírně skopce, zakončený epesní myší dírou pod kolejemi, pro méně zkušené doporučuji objet pěšinu prudce klesající asfaltkou podél lesa, přes koleje až na silnici. Jste v Adršpachu. Po silnici doprava a za necelý kilometr jste před hotelem Skalní město. Zde uhnete vlevo přes parkoviště pod Křížový vrch, který objedete zleva. Po technickém výjezdu probrodíte nevysychající bahýnko a mírným sjezdem se dostanete nad pastvinu, jejímž údolím se dostanete na spodní konec Zdoňova. Po asfaltce vlevo a mírným (v závěru trošku prudším) stoupáním pojedete až k hraničnímu přechodu na horním konci Zdoňova. 100 m před přechodem však uhnete vpravo a lesní cestou vystoupete na slušnou šotolinovou cestu vedoucí podél hranice téměř až na vrchol Bukové hory. Tomu se nevyhnete, jen cesta je tam trošku lesnější. Z vrcholu Bukové hory jedete skopce nejprve lesem, později polem do Horních Teplic a po asfaltce 2 km do cíle 30ti km okruhu před městským kinem.

Vybrali-li jste si delší variantu, udělejte čelem vzad (směr Horní Teplice), po 100m uhněte vpravo a asi po 500m najedete na panelku a později makadam vedoucí na Nové Dvory. Pokračujte polní cestou ve směru. Vjedete do lesa, sjedete zpočátku nepěkný sjezd, po chvíli odbočíte vlevo a krátkým výjezdem se dostanete na pěknou lesní cestu, po níž sjedete k Vernéřovické Studánce. Polní cestou přejedete na horní konec Vernéřovic. Průjezd vsí je řešen na minimum asfaltu, proto se nedivte, že několikrát najedete a sjedete z téže silnice. U kostela vyjedete na hlavní silnici (Meziměstí - Teplice n. M.) po níž se vydáte doprava a dřív než po kilometru uhnete vlevo polní pěšinou (podél topolů) do Březové. Po silnici pojedete vlevo, projedete vsí až k železniční zastávce, za kterou uhnete mírně vpravo na lesní pěšinu, po chvíli přetnete silnici Jetřichov - Teplice n. M. a pokračujete lesní cestou.